"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cumartesi, Kasım 21, 2009

Sardunyanin kardesi, limonun yol arkadasi...

Bir kez cimlendigini görsem cildiririm sanmistim. Karahindiba cimlendigi zaman oldugu gibi hoplayip dansetmeye baslar; hurmada, licide, civanperceminde ve benzerlerinde oldugu gibi "yuppiii!" falan diye bagirmaya baslarim sanmistim.

En sevdigim ciceklerden biri...
Bitkisel yapbozumun ilk parcasi...
Latince adini ilk ögrendigim ve hic unutmadigim bitki...
Sardunyanin özgürlügüne düskün mavi gözlü kardesi...

Geranium Pratense.

Öyle olmadi. Bir limon cekirdeginin serpilip büyümekte oldugu kücük saksinin kenarinda topraktan basini cikardiginda o oldugunu biliyordum. Su eski hikaye... Agustos ayinda ekilen dört inatci tohum.

Ekim ortasiydi. Pencere kenarindaki bitkilerin yavastan uykuya cekildigi, benim "bahce"de yeni gelismelerden ümidimi kestigim, "buzdolabina girince eksi maya uyuyor, kis gelince bitkiler ve bütün doga uyuyor; insanlarin neden uyku mevsimi yok?, neden hic yavaslamiyoruz biz?" diye sorguladigim zamandi.


Limonun yaninda ve hic beklemedigim bir anda onu görüverince, sadece nefesimi tuttum. Sadece... Hoplamadim, ziplamadim, "yuppiiii!" diye bagirmadim. Evdekilere büyük müjdeyi vermeye girismedim.

Üc yapragi var simdi. Mevsime ragmen neseyle büyüyüp giden üc yapragi... Bir gün evcillestirmek mümkün olur mu? Saksida cicek acmaya razi etmek? Cok sevildigini bilse yapar mi bunu?


Tohumlarini etrafa hizla firlatarak dagitan bir bitkiymis Geranium Pratense. Bu yila kadar topladigim kurumus ciceklerinde hic tohum bulamamam bu yüzdenmis. Cicekleri yenebiliyormus; Lesley Bremness salatalari renklendirmek icin önerir onu. Bilmem ki yapabilir miyim? Türkce adi cayir turnagagasi imis.

Bahara, yani limonla onu ayiracagim zamana dek fazla hasir nesir olmaz, köklerini birbirlerine fazla dolamazlar diye ümit ediyorum.

8 yorum:

  1. benimde evde, saksida bir limonotum var gozum gibi bakiyorum oyle kuruyup gidecek herhalde kiyamadigimdan koparmaya:)

    YanıtlaSil
  2. Beste, limonotuna dair hos seyler okudum yakinlarda. Tohumunu falan bulursam ben de yetistirmek istiyorum.

    YanıtlaSil
  3. ben Istanbul'da yasarken Antalya'da palmiye merkesi adli yerden istedim bir koca saksi yollamislardi 20 kokluk bitiremeden buraya tasindim. Tohumunu bulmak zor ama belki ordan isteyebilirsin? http://www.palmiyemerkezi.com/limonotu.htm

    YanıtlaSil
  4. Beste,
    benim aklimdaki bitki aslinda baskasiymis. Simdi farkettim. Lemon verbana (Aloysia triphylla) adi. Sizin bahsettiginiz ise lemon gras imis. Ama farketmez. Sizin bahsettiginizin de cayini icen bir tanidigim vardi, o da denemek istediklerim arasinda. Iyi ki hatirlattiniz. Link icin de tesekkürler. Siz de kiyin su ota da cayini icin :)

    YanıtlaSil
  5. verveine evet fransizcasi ona da bayilirim dur bakayim burda cok yaygin bulurum tohumunu.Kisin yaprak dokup baharda fiskiriyor yine. Benimki sicaklarda biz yokken kurudu. Balkonum bile yok ama pervazlardan sarkittigim saksilarda kekif, nane, kurumus limon otu ve biberiyem var:) lemon grass'in uclari sararmaya basladi dedigin gibi kiyim zamani!

    YanıtlaSil
  6. evren buldum tohumunu sonunda adresini verirsen yollarim sana emailim bestepekoz@hotmail.com

    YanıtlaSil
  7. benim lemongrass oldu bu arada cok uzuldum yahu:(

    YanıtlaSil