"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Ağustos 17, 2010

"Ananol" düsünceleri - III

Dedigim gibi anaokulundan elimize "bunlari ilk gün getirin" diyerek bir liste verdiler. "Her hava sartinda disarida oynamak" prensibi geregi yagmur botlari, yagmurluk ve su gecirmez kumastan yagmurluk pantolon var mesela listede. Sonunda sincap ve arkadaslarini söyle bir seye cevirme niyetindeler. Ic mekanda giymeleri icin bir ev ayakkabisi, bir de beslenme kutusu edinmeliyiz haliyle. Her zaman yaptigim gibi alisveristen önce internetten arastirmaya basladim. Genellikle baslangic noktalarim tarafsiz degerlendirme kuruluslari Stiftung Warentest ve Öko-Test'in yapip yayinladigi karsilastirmali ürün testleridir. Orada sözü gecen ürünler artik piyasada olmasa bile, degerlendirme kriterleri bir fikir verir, alisveriste neye dikkat etmem gerektigini söyler bana. 

Yagmur botlarindan baslayalim. Öko-Test'in Ocak 2009 tarihli test sonuclarina göre, test edilen 15 bottan hicbirisi gecer not (5 üzerinden 3)  bile alamamis! En düsük iki notu paylasmislar her biri. Raporda belirtildigine göre Alman piyasasindaki plastik yagmur botlarinin %85'i Cin'den gelmekteymis ve gerekli esnekligi saglamak icin Phthalat kullanilmaktaymis! Phthalat ben en son arastirdigimda, hakkindaki bilimsel olarak son karar verilmemis ama kötü ünü olan bir kimyasal maddeydi. Kanser yapiyor mu bilinmez ama hormonal dengeyi bozdugu söyleniyordu. Üstelik akliniza gelebilecek pek cok yerde, -bebeklerin dis kasiyicilarindan plastik banyo perdelerine dek- kullaniliyor bu madde! Tüm test edilen botlarda kanser yaptigi kanitlanmis Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAH) tespit edilmis. Bazilarinda hayvan testlerinde karsinojenik ve DNA yapisina olumsuz etkileri kanitlanmis Benzo(a)pyrene'ler bulunmus. Bazi botlarda ise tehlike sinirinin üzerinde Arsenik ve Kadmiyum varmis! Anlayacaginiz, cicili bicili, renkli sevimli halleriyle bonbon sekerlerine benzeyen o botlarin her biri, saglik ve cevre icin uzun vadeli kimyasal bombalar gibi etki edebiliyor. Abarttim mi? Belki, cocugum sözkonusu olunca abartmaya meyilliyimdir.

Biraz arastirinca, -her ne kadar biz onlara plastik bot desek de-, yagmur botlarinin orijinalinde dogal kaucuktan üretildigini ve bazi üreticilerin cevre ve saglik konusunda bilincli tüketicilerin beklentisi dogrultusunda dogal kaucuktan botlar üretmeye devam ettigini ögrendim. Elbette plastik botlardan daha pahaliya mal oluyorlarmis. Bot alisverisine ciktigimizda bütün ayakkabicilara dogal kaucugu sordum. Bir cogu uzaydan gelmisim gibi baktilar bana. Bazilari ise sadece yetiskinler icin yagmur botlarinda dogal kaucuk kullanildigini söylediler. Ümidimi kaybettigim bir anda, ayakkabicinin birinde careyi "ben mümkün oldugunca az kimyasal kullanilmis bir bot ariyorum" demekte buldum. Satici kadin basini sallayip gitti ve bana üzerinde "kadmiyum ve kursun icermez" garantisi tasiyan bir bot getirdi. Meger kursun da bulunuyormus bazi botlarda! Sonunda bulabilecegim en iyi bot olduguna karar verip bu botu aldim. Piyasadaki Cin mali botlarin iki kati fiyata satiliyor ve onlar gibi cilali parlak ve cicili bicili degil. Görünüsü mat, gayet siradan ve tek renkli. Sincabin yasamini botlari renklendirmeyecek belki ama dogada daha renkli, daha yasam dolu bir seyler bulup telafi edecegimize eminim :)

Kamuya acik alanda reklam yapmak istemem ama ilgilenen olursa botun markasini e-mail ile paylasabilirim. Reklam gibi degil de, bir anne digerine öneride bulunuyormus gibi...

Yagmurluk ve pantolondan da sonra bahsedeyim.       

2 yorum:

  1. Evren bence bu tarz urunlerde markayi soylemek reklama girmiyor! Ozellikle soylemen lazim ki, tercih edilsinler, kullanicilari artsin, tesvik edici olsun! Fark farkedilsin. Yoksa aradaki farki senin kadar arastirmaci olmayan bir anne nereden bilsin. Benim cok hosuma giden bir ugurbocegi serisi vardi mesela. Natural History museum'da bazi ozel magazalarda satilan yagmurluk, cizme, semsiye set halinde. Bir giden olsa da onlardan getirtsem diyordum ki, senin yazini gorunce amanin dikkat etme kismini atlamisim dedim kendi kendime. Bazen albenileri o kadar cok oluyor ki, insan unutuyor :((((

    YanıtlaSil
  2. Dilek,
    iste böyle aldigin her seyde, tek tek irdelemek gerekiyor ki cok yorucu is dogrusu. Aldiklarini degil, alisveris fisini bile irdelemek gerekiyormus, bak!

    YanıtlaSil