"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cuma, Ocak 14, 2011

Babies



Dilek filmden haberdar etti, Yasemin nereden bulup izleyebilecegimi söyledi. E bana da Ocak 2011 Hindiba Sinema Günleri kapsaminda izlemek kaldi :)

Uzun uzadiya filmden bahsetmeye niyetim yok, Dilek anlatmis zaten. "Derinlikten yoksun" oldugunu söyleyenler de olmus, "carpici sekilde basit" oldugunu söyleyenler de. Derinlikten yoksun oldugunu söyleyenler moden ve ilkel dünya arasindaki farka daha derinden ve göze batan bir vurgu yapilmasi gerektigini mi söylemek istiyor acaba? Ama anladigim kadariyla film bunun hakkinda degil aslen. Bebek olmak ve insan olmak hakkinda...

Fakat yine de filmi izlerken sık sık bu türden bir karsilastirma yaptim kendi adima. Ve merak ettim. Fransiz yönetmen Balmès yapilan cekimler arasinda yanli secimler yapti mi? Örnegin Ponijao'nun Mari gibi tepine tepine aglama krizine girdigi anlar hic mi olmadi? Ya da Bayar'in bisikletle oynarken düstügü ve anne ya da babasinin Hattie'nin babasi gibi panikle kosup kaldirdigi anlar? 

Ponijao'nun annesi kelimenin gercek anlamiyla "otura otura" mi büyüttü o cocugu? Ayakta oldugu ve etrafta kosturdugu tek bir an bile görmedim. Hattie'nin annesinin, babasi cocukla zaten mesgulken bile müdahil olusuna ne demeli? Ben de öyleydim, igneyi kendime batirarak söylüyorum. Oysa hazir cocukla ilgilenen varken, otur bir köseye, sakin sakin kitabini oku degil mi? Ponijao'nun annesinin sükunetliyle bizim kosturmamiz ve her herseye müdahil olusumuz arasindaki fark, modern dünyanin huzursuz bireyler yetistirmesinin arkasindaki sebep mi? Ikinci bir cocuk dogurmaya karar verirsem, önce gidip bu kadina cirak yazilmak istiyorum.   

Bir gözlem daha: Bir toplum ne kadar modernlesiyorsa, o kadar baba-mevcut  toplum mu oluyor? Ponijao'nin babasini hic görmedik. Bayar'in babasini bir hastane cikisinda, bir kez evin önünde calisirken, bir kez de bir bayram kutlamasinda ailenin yaslilariyla beraber gördük. Mari ve Hattie'nin babasi, aferin onlara, sürekli bebegin yasaminda, gözümüzün önündeydiler. Iyi hos da Ponijao'nun babasi nerede? Avda mi? Hadi diyelim, cocugunu parka da götürmüyor, bisiklete de bindirmiyor; hic mi birlikte zaman gecirmiyorlar? Ve bu kadin (yani annesi) buna ragmen o kadar cocukla sacini basini yolmadan, bu kadar dingin, bu kadar sakin kalabiliyor mu? Dilini anlamaya gerek yok yüzünde ve ses tonunda ne bir bikkinlik, ne de yapay ve abartili bir nese. Onun bildigi ve bizim bilmedigimiz bir sey var kesin!

5 yorum:

  1. Ve yine Mari ve Hattie'ni anneleri asla çileden çıkmadılar 1 sene boyunca. Diğer iki annenin kendi çocuklarına veya başka bebeklere sert çıktıklarını gördük oysa ki? Ben de merak ediyorum yanlı bir seçim mi var acaba görüntülerin kurgulanışında. Ve ayrıca hakikaten nerde o kızın babası ya? Annesi niye hiç yerinden kalkmıyor? (Bir sahnede kızının elinden tutup yürüyordu gerçi)

    YanıtlaSil
  2. Banada sagolsun Dilek ulastirmisti. Sinemada gordum ama bir turlu inimden cikip gidememistim. Bir film tum sorulara cevap vermeli mi? yada sorular mi sordurmali? Ben filmi begenenlerdenim bir kere farkli bir bakis acisi getiriyor. Kendi uygulamalarinin dogru oldugunu iddia eden ve aksi goruslerde histeri krizi geciren anneleri derinden sarsacagi kesin. Yazari unlu bir fransiz komedyen yazarken mizah yonunden bakmaya calisti mi bilmiyorum ama kimi zaman korku filmi tadina yaklastigi kesin. Ineklerin ortasinda kalan bebek mesela. Afrikali anne ve bebegi hic bir zaman yanliz degil etraflarinda bir suru insan, bebek var ki modern toplumlarda eksikligi olan yon burada tamam. Baba cocuk iliskisi biraz daha buyuyunce bilgi transferi kisminda baslayacak sanirim. Batili bebegin kutuphanesini gorunce ben kendimden utandim aslinda. Filme birde cocugunu birebir buyutmus anne gozu lazimdi sayende oda tamam oldu, onu da ikinciye yaparlar belki...

    YanıtlaSil
  3. En cabuk Ponijao yurudu, hatta filmin sonunda kosuyordu,,
    Bayar pek yalnizdi, ona uzulmustum, yine de cok munis bir bebekti,,
    Mari yeterince ilgi gormedigi icin krizlere giriyordu,
    Hattie annesinin didaktik tavirlarindan bikmisti, babasina duskundu,,
    iste filmin bana dusundurdukleri de boyle oldu,,
    keske ben de afrikali anneye cirak yazilsam,, bebegi kopekle french kiss yaparken ya da yerde buldugu kemigi dislerken hic gikini cikarmadi, ben kurdesen oldum,,
    ama hattie'nin annesi gibi didaktik olma egilimi var bende maalesef,,
    :( evet bu dort anne tipi icinde ben hattie'nin annesini goruyorum kendimde,, yazik bebegime benim,, keske hep hatirlasam da dilimi isirsam, cok mudahale etmesem..
    Bayar ile Ponijao'nun oyuncaklari yoktu, hep ilgilenen anne-babalari yoktu, ama en mutlu ve huzurlu gorunen onlardi, doganin icinde hayvanlarla birlikte yasadilar,, cikarsamami da yaptim, gidebilirim artik,,

    YanıtlaSil
  4. Evren, bizde kirsal kesimde babalar ne kadar cocuklari ile birlikte? 15-20 cocugu olup adini bile bilmeyen babalar var. Egitim duzeyi acisindan geri kalmis toplumlarda baba cocugun karnini doyurmak disinda ne kadar cocukla oyunuyor, konusuyor? Afrika'da kabile yasamlarina bakmak lazim. Yani yonetmen bir fark mi yaratmis, yoksa zaten olani mi gostermis. Kabilelerin ozelliklerini incelemek lazim ve Yaban'in gozlemi cok onemli. En erken gelisim Ponijao'da oldugu gibi, omru boyunca yapacagi tasla vurma isi, ilk ogrendikleri arasinda. Isinin uzmani cocukluktan cirak olarak yetisiyor. Al bir soru daha :) Egitim sistemlerini sorgulayan hem de. Egitilip mi isin uygulama kismina gecmeli(bizlerin egitim sisteminde oldugu gibi) ciraklikla birlikte mi egitim verilmeli? Sonra vizvizlayip sorgulayan isgucu mu olmali? Is secimi hangi yasta yapilmali? Diyorum iste, bu film hayati sorgulattiriyor :)

    YanıtlaSil
  5. CokBilmis,
    Düsündüm de yönetmenin yanli görüntü kurgulamasina bile gerek yok aslinda. Burnunun dibinde kamera varsa, en "tamam, en dogal halimdeyim" diyen anne bile biraz oynar.

    Beste,
    Evet, sorular sordurmali iyi bir film :) Afrikali anne ve bebeginin avantajinin bu oldugunu ben de düsündüm. Iclerinde cevresi en kalabali olan Afrikali bebekti sanirim.

    Baris,
    Harika, hamilelere özgü bellek kaybi baslamamis sende daha. Hepsini hatirliyorsun :) Ponijao'nun motor becerileri her durumda benim oglandan iyiydi. Ben aslinda cok istedim öyle cocuk yetistirmeyi. Fakat cevre baskisi cok oluyor. Düstü kaldir, agzina bir sey mi aldi o kos bak, kilosu yasitlarina göre biraz az mi vb, vb...

    Dilek,
    babanin varligi konusunda bence yönetmen bir fark yaratmamis, olani göstermis. Ponijao'nun gelisimi konusunda haklisin. Biz cocuklarimiz icin cok büyük gelecekler hayal ediyoruz, bu arada gidip mutfaktan suyunu kendi almayi ögretmeyi unutuyoruz. Sorununu kendi cözmeyi ögrenmeyince de tepesindeki adamlardan ona anne-babalik yapmasini bekliyor sonra o cocuk-yetiskin...

    YanıtlaSil