"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cumartesi, Mart 19, 2011

Zencefil sekerlemesi

Tarif ethnobotanist James Wong'un Meine Naturapotheke adli kitabindan. Ingilizce orijinalinin adi Grow Your Own Drugs. Daha önce de bahsettigim gibi bu kitap kütüphanede buldugumda beni bayram öncesi rugan ayakkabilar edinmis bir kiz cocugu kadar mutlu etmisti. Icinde denemeyi istedigim bir cok tarif var. Su ana dek sadece zencefil sekerlemesini deneyebildim. Zencefil sekerlemesi aslinda yol tutmasi ve hamilelik bulantilarina karsi öneriliyor. Ne birinden, ne digerinden muzdaribim. Ama zencefili seviyorum ve uzun zamandir ev yapimi seker ve sekerlemelerle ilgileniyorum. Bu sekerlemeleri yapali uzun zaman oldu. Buzdolabinda duruyor. Evde benden baska yiyen yok; sincap acisindan, babasi tatlisindan hazzetmedi. Ben de arada bir, cayin yaninda örnegin, agzima bir iki tane atiyorum. Özellikle bugünlere , yani insanin tatli yiyip tatli konusmak istedigi, ama gercek yasamin aci gercekliklerinden tamamen kopmak da istemedigi günlere gayet uygun düsüyor.

Malzemeler: (250 gr. sekerleme icin)
350 gr. taze zencefil kökü
pismis zencefillerle ayni miktarda esmer seker, bir miktarda üzerine serpmek icin. (Ben esmer sekere de pek güvenmedigimden ham seker kamisi sekeri kullandim)

Yapilisi:
  1. Zencefilleri yikayin, soyun ve dilimleyin.
  2. Dilimlenen zencefilleri bol su ile tencereye alin. Kaynatin. Tencere kapagi kismen kapali olsun, su cok buharlasmasin. Yaklasik 1 saat düsük isida pissin. Zencefiller yumusamali ama erimemeli.
  3. Zencefili süzüp tartin. Ayni miktarda seker ve iki yemek kasigi su ile yeniden pisirmeye baslayin. Orta isida yaklasik 20 dakika pissin. Bu sirada tahta bir kasikla karistirmayi ihmal etmeyin.
  4. Zencefiller camsi, parlak bir görünüm kazandiginda ve yapiskan bir hal aldiginda isiyi düsürün. Zencefiller kristallesmeye baslayana dek karistirarak pisirmeye devam edin.
  5. Büyük ve derin bir firin tepsisine seker serpin. Zencefilleri firin tepsisine yayin, sekerle kaplayin. Bu arada tek tek tanelerin birbirine yapismamasina dikkat edin.  Soguyunca steril bir kaba koyun.
Mide bulantisinda bir tane sekerlemeyi agziniza atiyorsunuz. Sekerleme zaten aci-tatli oldugu icin öyle cok cok yeme olanaginiz yok. Benim yaptiklarimin acisi basta baskindi. Bekledikce azaldi.
Serin ve karanlik ortamda 3-6 ay dayanirmis.

--O--

Ev yapimi recel, tursu, makarna, sekerleme vb. askim en az 4-5 yillik. Ilk denemelerimi sincap dogmadan önce yapmistim. Sonra öyle teskilatli mutfak isleri hayal olmustu tabii. Azimle ekmek, eksi maya, yogurt, kefir yapmaya devam ettiysem de diger ev yapimi güzelliklere kitaplarda, internette bakip ic gecirmek zorunda kalmistim. Sincabin anaokuluna baslamasiyla, benim de mutfakta büyük projeler dönemim yeniden basladi. Bir hafta önce kütüphaneden aceleyle sectigim bir kitabi karistirirken farkettim ki sadece recel ve tursudan bahsetmiyormus. Icinde aromatik yaglardan ev yapimi makarnaya, baharatli sirkelerden Alman usulü ekmeklere, kurutulmus elmadan yagda enginara kadar bir milyon sey var.  Körün istedigi bir göz, Allah verdi iki göz.

2 yorum:

  1. Afiyet olsun! Bu Mart ayı hepimizi çok üzdü, dediğin gibi biraz tatlı yemek ve konuşmak hiç fena olmaz:)

    Anlayamadığım ya da kaçırdığım iki nokta var, birincisi zencefiller kaynatılmadan önce soyulacak mı? İkincisi, zencefillerin kaynadığı "bol su" süzme sonrası dökülecek mi?

    Bu arada birinci ağızdan aldığım bir bilgiye göre her sabah bir kaşık zencefil reçeli kolesterolü inanılmaz düşürüyormuş, bu da aynı işi görür belki.

    YanıtlaSil
  2. Jale Hanim,
    Zencefil pisirmeden önce soyuluyor. Kaynadigi bol su atilmasa iyi olur ama öylesine aci ki ben ne yapacagimi, nerede kullanacagimi bilemedim ve attim. Beste kizdi bana niye attin diye :)

    YanıtlaSil