"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Çarşamba, Temmuz 06, 2011

Ahududulu dondurma

Dört yilin ardindan tekrar evde dondurma denemelerine geri döndüm. Dört yil önceki denemelerin özeti burada. Bu dört yil boyunca sincabi itinayla dondurmadan kacirdik. Zavalli cocugum böyle bir seyin varligini ilk kez bu yaz ögreniyor. Ev yapimi dondurma ve alternatif dükkanlardan satin alinmis organik dondurma ile... Anaokulunda annebabaya sormadan ve sorgulamadan verilmis dondurmalari saymazsak... (Evet , kizginim!)

Asagidaki tarif bu yilin ikinci denemesi; evdeki malzemelere bakarak ben uydurdum. Bugüne dek yaptiklarim arasinda kivam olarak en hosuma gidenlerden biriydi. Demek ki kendi kendime tarif uydurabilecek kadar evde dondurma yapmanin temel mantigini anlamaya baslamisim diye sevindim sonra da... :)

Ahududulu Dondurma:
Malzeme ve biraz laf kalabaligi:
300 gr. ahududu
200 ml krema
1 su bardagi süt
1 cay kasigi (silme) guarn cekirdegi tozu
2 yemek kasigi seker

Üzülerek itiraf ediyorum ki, ahududu dondurulmus idi. Tazesini kullanmak daha iyi olurdu. Ahududu yerine benzer baska meyveler (cilek, bögürtlen, dut, belki frenküzümü, vb.)  de kullanilabilir. Dondurulmus meyve kullaniyorsak, meyvenin tamamen eritilmesi gerekli degil. Blender'dan gecebilecek kadar yumusamasi yeterli. Böylece hem donma süresini kisaltiyor, hem de biraz enerji tasarrufu yapmis oluyoruz ;)

 Guar cekirdegi tozu tamamen dogal bir kivam arttirici. Tek kötü yani uzak yerlerden gelmesi. Guar bitkisi aslen Hindistan-Pakistan civarinda yetisiyor. Ögütülmüs cekirdeklerinin kivam arttirici özelligi sebebiyle vegan-vejeteryan mutfaklarda jölemsi tatli, sos, corba, ekmek, dondurma vb. yapiminda kullaniliyor. Bazi hazir gidalarda E412 koduyla rastlanabilir ama hazir gida üreticileri maliyet sebebiyle genelde ne oldugu belirsiz baska kivam arttiricilari tercih ediyorlar. Paket üstüne E412 koduna rastlayinca biraz olsun dikkatli bir üreticiyle karsi karsiya oldugumuzu varsaymak cok da yanlis olmaz sanirim. Guarn cekirdegi tozu bulunamadigi taktirde baska dogal kivam arttiricilar da olur. Tam miktar veremesem de aklima gelenler  nisasta, pektin, keciboynuzu cekirdegi tozu (dikkat! meyvenin degil, cekirdegin tozu), salep. Salebi sonuncu sirada yaziyorum, cünkü dondurma askimiz yüzünden pek cok güzel orkide cinsinin köküne kiran girmek üzere. Önemli olan hangisini kullanirsak kullanalim bir bardak süte eklenip isitildiginda muhallebimsi bir kivama dönüsmesi. Guarn cekirdegi tozunda bu gayet düsük isida bir iki dakikada gerceklesiyor; uzun uzadiya isitilmamali. Dondurmada gerekli kivami yakalamak icin kullanilan bir baska kivam arttirici da yumurta. Italyan dondurmalari genelde bu temele dayaniyor. Fakat bu baska ve benim az tecrübeli oldugum bir yöntem.

Sekeri iki kasik kullandim ama dört kasik bile olurmus. Sekeri ne kadar sevdiginize bagli; ben meyvenin kendi tadini almaktan hosnuttum. En iyisi karisimi dondurmadan önce lezzet testi yapmak :)

Yapilisi:
´Meyveler taze ise yikayip hazirliyor, dondurulmus ise yarim saat kadar (blender bicaginin kesebilecegi kadar) eritiyoruz. Guarn c. tozunu bir bardak soguk sütle iyice karistiriyoruz ve kücük bir tencerede, düsük isida sürekli karistirip kivamlanana dek isitiyoruz. Meyve, krema ve sekeri de bu karisima ekleyip blender'dan geciriyoruz. Uygun bir kaba alip buzluga yerlestiriyoruz. Her yarim saatte bir cikarip iyice karistiriyor, tekrar buzluga koyuyoruz. 2-3 saat sonra hazir :)

Sonunda söyle bir sey oluyor:


Eski yazilarimdan birinde "Üreticisi ne derse desin, gıda boyası katılmadan hiç bir fıstıklı dondurma o kadar yeşil, hiç bir çilekli dondurma o kadar pembe, hiç bir limonlu dondurma o kadar sarı O-LA-MAZ" demistim. Bu sözümü geri aliyorum. Gercek meyveyi gercek oranda kullanirsak o kadar pembe bir dondurma yapabiliriz bal gibi. Limonlu ve fistikli dondurmadan yana ise hala süpheliyim. O kadar pembe bir dondurmanin mümkün oldugunu ögrenmenin ise söyle bir aydinlatici yönü var: Endüstriyel üretici dondurmasina ahududu ya da cilek yaninda gida boyasi ya da pancar da katiyorsa, yani o pembe rengi en iyi ihtimalle pancar sayesinde elde ediyorsa, o zaman meyveden caliyor ve maliyeti bu sekilde düsürüyor olabilir.

Kisaca, bütün bir yaz evde dondurma yapmak belki mümkün olmaz ama arada bir yapmak bile bizi daha farkinda ve bilincli tüketiciler yapar.


2 yorum:

  1. Evde çilek, süt, nişasta var. Olmazsa yoğurt ve krem şanti de var. Kızım 5,5 yaşında. Bugün dışarıda dondurma yedi, ben senin yaptığından istiyorum diye tutturdu. Ballı limonata donduruyordum. Limonun mevsimi geçti, çilek deneyeceğim. Bu yazınla bir şevk geldi bana.

    YanıtlaSil